Zo, na een lange zomerstop vandaag weer gestart met het bouwen aan de Batavia. De afgelopen maanden heb ik mooi kunnen nadenken over hoe ik de romp ga beplanken en heb na het nodige speurwerk een goede methode gevonden⦠denk ikš. De bedoeling is namelijk dat elke huidgang van steven tot boeg loopt, zoals ook te zien is in bijgevoegde afbeelding. Dit houdt in dat elke huidgang richting de boeg verjongt (versmald) moet worden. Bij de steven houd je soms juist ruimte over tussen de huidgangen; die worden opgevuld met zgn. instekers. Voor deze methode moest ik elk spant opmeten tussen berghout en kiel in millimeters, zowel aan bakboord- als aan stuurboordzijde en deze noteren. Daarom heb ik de reeds aangebrachte huidgangen die ik afgelopen januari geplaatst had onder het berghout weer verwijderd.
De lengte (omtrek eigenlijk) van het grootste middelste spant moest ik als uitgangspunt nemen en dit delen door de breedte van een huidplank. In mijn geval was dat 114 mm delen door 6 mm brede huidplanken = 19 huidplanken. Door nu elke lengte van elk spant te delen door 19, kreeg ik de breedte van elke huidgang op elk spant. De gevonden waarden heb ik vervolgens afgetekend op elk spant, zodat ik precies te zien krijg waar elke huidgang bevestigt moet worden en hoe breed deze moet worden op elk spant.


Verder heb ik nog even een bouwplank in elkaar āgeknutseldā door op een plank twee houten profieldelen te lijmen. Ik heb een āofficiĆ«leā, maar die is veel te lang voor mijn werktafel, dus dat werkt niet. Dit bevalt me waarschijnlijk beter. Het is afwachten hoeveel tijd ik aan het bouwen kan besteden dit jaar, gezien mijn ICT-opleiding. We gaan het zien.

Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.