De zandstrook aan bakboordzijde is nu geplaatst. Was nog een hele klus, ook omdat de plank in de sponning van de kiel moet vallen/passen. Dus aan één zijde de dikte van de plank een stukje verminderen, zodat deze precies tussen kiel en spanten valt. Omdat ik ondertussen ook ‘naar boven’ beplank, dus richting het dek, heb ik het verdek en de luizenplecht van twee laklagen (transparant) voorzien, omdat ik er nu nog makkelijk bij kan.
Bijgevoegd trouwens drie foto’s van de aangepaste ‘dakgoot’ waarin ik de planken voorbereid voor het buigen. Op internet zijn vele manieren te vinden over met welke methode je het beste planken kunt buigen. Mijn methode is inmiddels, door schade en schande wijs geworden, dat ik de goot vul met kokendheet water en daar direct de te buigen plank in leg gedurende een paar minuten. Door de hoge temperatuur van het water, wordt de plank snel week, waarna ik de plank met een plankenbuiger in de juiste vorm buig en daarna direct nat op het schip fixeer met punaises. Na een nachtje drogen kun je de plank vervolgens definitief vastlijmen. Een snelle en effectieve manier dus.

Op één van de zondagen heb ik maar weer eens een poging ondernomen om de schildering van het holle wulf te maken. Dit keer met mijn recent aangeschafte aquarelpotloden. De potloden bevallen me op zich prima, maar de schildering vind ik mislukt. 😉 We blijven oefenen…

De rahouten (de uiteinden van de spanten) heb ik afgeplakt met plakband, zodat de huidgangen die daar straks tegenaan komen, niet aan de uiteinden vast gelijmd worden en de uiteinden makkelijk te verwijderen zijn.

In de zandstrook aan bakboordzijde heb ik nu een gat geboord en daarin dryfit de banaanstekker waarop de bedrading van de verlichting is aangesloten in geplaatst. Ik ben tevreden en zal hem binnenkort vastlijmen.
Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
[…] #21 Plankbuigmethode […]