Nadat de romp gereed was, heb ik de geschutspoorten uitgesneden door eerst een klein gaatje te boren en vervolgens verder uit te snijden met een hobbymes en vervolgens mooi vierkant uit te vijlen. Omdat het binnenwerk van de geschutspoorten toch wat beschadigd raakte door het uitsnijden, heb ik hierna de binnenwerken van de geschutspoorten weer opnieuw zwart geschilderd. De voorste (gesloten) geschutspoorten aan bak- en stuurboordzijde zijn ingekerfd en met potlood ingetekend. Ik twijfel nog of ik de kerflijnen met zwarte verf ga benadrukken, zodat de omtrek van de luiken beter zichtbaar wordt.



Wand H, tussen Kuil en de ruimte onder het halfdek, is inmiddels ook geplaatst.

Tijdens elke bouwsessie plaats ik nu om en om een rompplank op de bijboot, dus dit bouwproces vordert ook gestaag. De rompbeplanking is inmiddels bijna gereed en ik zal de volgende keer wat foto’s plaatsen.
Het 4e berghout (vanaf de kiel gezien) is ook geplaatst.
Ik ontdekte dat de beplanking van de luizenplecht op het echte schip over de huidbeplanking van de romp valt. Op zich ook wel logisch ook, want dan kan het water op de luizenplecht beter wegstromen en loopt het niet de naden van de romp in. De beplanking heb ik dus weer verwijderd en ga de luizenplecht nu opnieuw beplanken.
Ook heb ik de scharnieren op de deuren van de luizenplecht geplaatst. Ik ben erg tevreden met het resultaat en zal ook hier wat foto’s van plaatsen.

Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.