De bijboot gebeitst

#28 Bijboot beitsen

De luizenplecht is inmiddels in de vorm van de romp geschuurd, zodat de huidplanken van de romp straks goed aansluiten op de luizenplecht.

Luizenplecht in de vorm van de romp geschuurd
Luizenplecht in de vorm van de romp geschuurd

Op de kiel heb ik nu de slijtstrook bevestigd. Deze plank werd vroeger aan de onderzijde van de kiel bevestigd, ter bescherming van de kiel zelf, omdat de slijtstrook makkelijker vervangen kon worden dan de kiel zelf bij beschadigingen door bijv. aan de grond lopen van het schip.


De bijboot is nu helemaal af en gebeitst met twee lagen beits (donker eiken). Ook de bijbehorende roeiriemen heb ik erbij gemaakt.


Ik ben begonnen met het beplanken van dek B, het bakdek. Dit is het dek onder de fokkemast. Tevens heb ik de (dichte) dekroosters voor op het verdek en het bakdek gemaakt en deze beplakt met een stuk zeildoek. Het zeildoek heb ik donkerrood geverfd.


De romp is nu helemaal beplankt tot de hoogte van de luizenplecht. De planken die nu nog op het schip geplaatst moeten worden, moeten eerst in de juiste kleur geverfd worden (geel, rood en olijfgroen), zoals op de echte Batavia. Daarom ben ik nu begonnen om de romp de gaan schuren, zodat deze daarna gebeitst kan worden. Dan loop ik niet de kans om per ongeluk over geverfde planken heen te beitsen. Scheelt weer een hoop afplakwerk. 😉

Over fijnstof gesproken!

Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.