Klinknagels en houtverbindingen op de berghouten

#29 Rompdetaillering

Nu de romp helemaal geschuurd is, ben ik begonnen met de voorbereiding op het beitsen van de romp. Zo heb ik alle ingekerfde/ingetekende houtverbindingen weer ‘opgehaald’, omdat ze soms door het schuren grotendeels verdwenen of vaag geworden waren. Deze zijn nu dus weer duidelijker zichtbaar.
Ik zat al een tijdje te twijfelen of ik de klinknagels op de berghouten die op het echte schip duidelijk te zien zijn, ook zou aanbrengen. Hetzelfde geldt voor de klinknagels op de dekplanken. De vraag is altijd: voegt het wat toe en komt de schaal van zo’n klinknagel overeen t.o.v. de omliggende plank. Zo heb ik besloten geen klinknagels op de dekplanken aan te brengen, omdat deze dan te groot uit zouden vallen t.o.v. de breedte en lengte van een dekplank. Maar toen we laatst Museum Kaap Skil bezochten en ik daar een paar mooie schaalmodellen van 17e eeuwse schepen heb bekeken, kon ik de knoop doorhakken. Op deze modellen waren de klinknagels op de berghouten aangebracht en ik vond het een mooie toevoeging op het model. Dus heb ik besloten deze ook op de Batavia aan te brengen m.b.v. een kleine priem en vervolgens in te tekenen met HB-potlood. Ik heb er geen spijt van. 😉 Gelukkig maar, want herstellen is eigenlijk onmogelijk! Was dus best een gok!

De roeiriemen van de bijboot hebben hun laatste laagje beits gekregen en ik heb op één van de banken een tros touw bevestigd. Daarmee is de bijboot af en heb ik hem voorlopig stofvrij in de vitrine van de Leida geplaatst.

Bijboot gereed

Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *