Onderwaterschip gereed

#31 Klaar voor onderwater!

De galerijen zijn inmiddels beplankt. Dat was inderdaad een behoorlijke klus. Plankje voor plankje en vooral de kromming van de galerijen was een priegelwerk. Nu ze zo goed als klaar zijn, ben ik begonnen met het passend maken van de galerijen i.c.m. de galerijramen op de romp.

Schot L (schot van de stuurplecht) is inmiddels beplankt en geverfd en is daarmee gereed om op het schip geplaatst te worden. Ik ga echter eerst het stukje dek wat achter de ramen zichtbaar is, voorzien van 2 lagen beits, zodat dit wat minder zichtbaar is door de ramen. Ik heb zelfs nog overwogen om dit stukje dek te verwijderen, omdat dit in het echt ook niet aanwezig is, maar daarmee verwijder ik ook een dekbalk en dat leek me niet zo verstandig. 😉

Tja, en zoals jullie zien heb ik inmiddels het onderwaterschip van een ivoorkleurige verflaag voorzien. Geen spierwit dus, maar vuilwit, want dat benadert de kleur het meest die het vroeger ook had. Vroeger bestond het mengsel uit talk, zwavel, teer, loodwit en vistraan. Hiermee werden de schepen, incl. een dubbele laag grenen beplanking, beschermd tegen aangroei van algen, zeewier en vooral de beruchte paalworm, afkomstig uit de tropische wateren. Hoe lichter hoe beter, want dat vond men mooier destijds.
Het verven van het onderwaterschip begint met het aftekenen van de waterlijn. Een nauwkeurig karwei waarbij uiteraard belangrijk is dat het schip waterpas staat en de waterlijn op de juiste hoogte bepaald wordt. Dus meten vanaf de bouwtekening, controleren, nog eens meten, nog eens controleren…tot je zeker bent van je zaak. En dan aftekenen maar…maar ja, hoe? In de handel zijn hier allerlei tools voor te verkrijgen, maar ik dacht: laat ik eens met LEGO aan de slag gaan, wie weet. Ik had tussen mijn gereedschap nog een zak oude LEGO-steentjes liggen uit mijn jeugd, die ik tijdens de start van de bouw gebruikt heb om de spanten haaks op de valse kiel te krijgen, dus ik ben maar wat gaan proberen. En warempel, na wat variëren met verschillende diktes aan LEGO-steentjes, kwam het potlood exact op de juiste hoogte uit! BINGO!😀 Goed fixeren en aftekenen maar!


Hierna de waterlijn goed afgeplakt en een laag witte grondverf aangebracht. Daarna vier lagen Ivory White verf aangebracht. Achteraf had ik denk ik nog een extra laag grondverf moeten aanbrengen, maar ja….achteraf is het mooi wonen. 😉


Uiteindelijk voorzichtig de schilders tape van de romp verwijderd en kijken wat het resultaat was. Hmm, niet slecht. Hier en daar nog wel wat correcties nodig, omdat de verf op sommige plekken onder de tape door was gekropen. Voorkom je ook bijna niet, omdat ik de romp bewust niet spiegelglad geschuurd had van tevoren om de ‘houtenplank-look’ te behouden. Ik moet ook op sommige plekken weer wat beits boven de waterlijn aanbrengen, omdat er nu wat op de schilders tape zit en niet meer op de romp. 😉

Onderwaterschip gereed
4 lagen Ivory White later…

Tussen de bedrijven door de deuren in wand G geplaatst, dat is de wand naar ‘de bak’ onder het bakdek en een begin gemaakt met het bouwen van het galjoen.

Deuren bakdek
Deuren geplaatst

O ja, en ook nog weer even de verlichting getest. Kijken of alle LED-jes nog brandden, na het verven van de romp en daarmee de stekkeraansluitingen. Gelukkig, ze deden het nog!


Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

4 reacties

  1. Je hebt je scheepswerf weer gevonden zie ik. .
    Ziet er mooi uit Bas! Lastig hoor zo,n waterlijn. Goed aangepakt.
    In de modelspoorwegbouw kun je houten plankjes een licht gebruikt aanzien geven door met een scherp puntmesje in de lengte richting woodgrain’ houtnerf (?) te krassen ,heel licht drukken natuurlijk.

    Veel succes met de verdere bouw.

    • Hoi Jan,

      Bedankt voor je leuke reactie! Weathering heb ik wel overwogen op dit schip, maar uiteindelijk ervoor gekozen om het schip nieuw te laten lijken. Maar bedankt voor de tip!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *