Bevestiging van 'De Es' van de bovenste uitligger

#33 Dekken, knechten en start bouw galjoen

De overige dekken zijn nu geplaatst op het schip en moeten nog beplankt worden. De tussenwandjes met bijbehorende deurtjes zijn al wel beplankt en zwart geschilderd.

Alle dekken geplaatst
De laatste dekken geplaatst

Op het halfdek moet een knecht geplaatst worden. Ik heb tijd getwijfeld of ik deze alleen op het dek ging plaatsen of echt dwars door het dek tot op het verdek ging plaatsen, zoals op de echte Batavia het geval is. Ik heb voor het laatste gekozen, dus een vierkant gat uitgesneden in het halfdek en daar de knecht in geplaatst. Hieronder zie je hoe ik zo’n knecht maak. Een knecht is trouwens een houten stijl/pilaar met daarin meerdere schijven, waarmee de ra’s bediend of andere zware hijsklussen op het schip uitgevoerd konden worden. De meeste knechten zijn voorzien van een gesneden mannenhoofd, vaak met een Oosters uiterlijk.
Op het halfdek heb ik ook de omlijsting van het kabelgat gemaakt, direct achter de grote mast.

De zetgangen (de (laatste) huidplank boven het rahout) zijn aan beide zijden aangebracht en rood geschilderd zoals op het origineel. Vanaf hier wordt straks de beplanking van de fortuining aangebracht middels de potdekseltechniek. De restanten van de bouwspanten heb ik bij het verdek verwijderd. Later worden hier steunlatjes tegenaan geplaatst die de echte spanten van het schip moeten nabootsen.

Bouwspanten verwijderd
Bouwspanten verwijderd

Ik bleek de waterlijn toch niet helemaal juist aangebracht te hebben. Ik had bij het aftekenen nl. het schip plat op zijn kiel op de bouwplank geplaatst en vervolgens de waterlijn afgetekend. Maar de Batavia ligt in het water eigenlijk iets achterover, waardoor de kiel van voor naar achteren wat naar beneden loopt. Dit betekende dus dat de waterlijn bij de boeg te hoog stond en bij de achtersteven te laag. Dit heb ik gecorrigeerd door de waterlijn nogmaals af te tekenen, maar nu door het model in de bijbehorende standaard te plaatsen. Deze standaard houdt nl. wèl rekening met de juiste waterlijn. Hierna heb ik aan de voorzijde een klein gedeelte waterlijn verwijderd en aan de achtersteven de waterlijn verhoogd en opnieuw geschilderd. Tip voor de bouwer dus: altijd de bijgeleverde standaard van het model gebruiken voor het aftekenen van de waterlijn!

En dan ben ik toch uiteindelijk begonnen met de bouw van het galjoen. Dit heb ik nl. zo lang mogelijk uitgesteld, omdat mijn bouwruimte beperkt is en ik bang ben dat ik zo’n uitstekend galjoen beschadig tijdens regelmatig omdraaien van het model op de bouwplank tijdens het bouwen. Maar nu moest het er toch maar van komen. Het galjoen heb ik vanaf de boeg verjongd richting het uiteinde en de krul uitgesneden. Ik moest goed opmeten hoe groot de roosters moeten worden die in het galjoen gelegd moeten worden. Dat viel nog niet mee! Maar met herhaaldelijk opmeten en vergelijken met andere bouwverslagen op internet, geloof ik dat het gelukt is.

En wéér ben ik in het bezit gekomen van een mooi boek: Historische Scheepsmodellen van W. zu Mondfeld. Een boek uit de jaren ’80, maar vol met nog steeds relevante informatie over hoe en wat je precies kunt toepassen op scheepsmodellen in relatie met de werkelijkheid van toen! Hier ga ik weer veel plezier van krijgen! 😀


Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

4 reacties

  1. Hoi Bastiaan,

    Wat weer geweldig leuk om te zien en wat een geduld heb je om dit te maken.
    Uit het commentaar spreekt je passie en kennis.

    Veel plezier verder én tot de volgende keer maar weer. 😊

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *