Leeuw met details

#35 Laat de leeuw niet in zijn hempie staan!

En we zijn ruim een half jaar verder… Tja, in de zomermaanden lag de bouw nagenoeg stil. Op de een of andere manier is het toch een hobby die ik het liefst in de donkere maanden doe. Buiten koud, grauw en grijs, binnen verder bouwen in een warm en knus huis, onder het sfeerlicht van een paar bouwlampen😉. Maar nog een reden is is dat we de afgelopen maanden druk waren met een jonge viervoeter. Daar gaat een hoop tijd in zitten uiteraard. Maar goed, inmiddels weer de draad opgepakt en kan ik je de volgende resultaten laten zien.
De vorige keer was ik gebleven bij het galjoen, de knecht op het halfdek en het gereed maken voor het bouwen van de binnenzijde van de verschansing van de kuip.

Eerst maar eens de status van het galjoen. De krul in de bovenste uitlegger van het galjoen is gemaakt en ik had deze ook al geplaatst, er vanuit gaande dat de leeuw daarna prima tussen de bovenste- en onderste uitlegger geplaatst kon worden. Bij de origineel meegeleverde leeuw kan dit inderdaad prima, maar omdat ik nu een 3D-geprinte leeuw ga gebruiken, bleek deze niet meer te passen. Deze katachtige heeft waarschijnlijk toch iets meer body😉. Dus de uitlegger heb ik voor nu weer verwijderd en wordt pas bevestigd als de leeuw op zijn plek zit.

Over de leeuw gesproken…Deze is voorzien van zijn basiskleuren rood en geel en ook de detaillering is aangebracht, zoals de witte nagels en tanden, zwarte neus en een paar priemende ogen. Precisiewerkje en zonder loepbril en een ultradun kwastje bestaande uit zo’n 3 marterharen en een vaste hand gaat het niet lukken. Althans, mij niet 😉.

Het boegornament (ook de 3D-geprinte versie) is inmiddels ook zo goed als af qua beschildering. Na een paar lagen geel en als finishing touch wash-verf eroverheen, is dit het resultaat. Washen geeft het object extra ‘diepte’ en veroudering.

Dan de slooiknieën. De wat? Yep, slooiknieën. Deze worden aangebracht ter versteviging van het galjoen op de romp. Eerst in de juiste vorm geschuurd en verlengd richting de leeuw. Daarna voorzien van geïmiteerde klinknagels en twee lagen beits.

Direct onder de onderste slooiknieën de blaasbalg gemaakt, weer zo’n vreemde benaming. Dit zijn schuin geplaatste planken bedoeld ter vermindering van de weerstand van opslaand water tegen de boeg. Als je de boeg recht van voren bekijkt, zie je er met veel fantasie inderdaad een blaasbalg in.
En als laatste de ankerkluizen gemaakt. Twee verstevigingen boven de slooiknieën, voorzien van twee gaten waar de ankerkabels doorheen geleid worden. Was wel even spannend om ook twee gaten door de romp te boren, maar het ging gelukkig goed.

Dan de kuip en de dekken richting de spiegel. In de kuip is de verschansing aan bakboordzijde verstevigd met verschansingsstutten aan de binnenzijde en zwart geschilderd. Hierboven komt nog weer een dwarslat met wat stutten richting de reling, maar dit volgt later.

Op het halfdek is de eerste knecht geplaatst. Deze loopt door het dek tot op het verdek. De schotten (nog zonder deurtjes) en dekken richting spiegel, het stuurplechtdek en het kampagnedek zijn beplankt en moeten nog voorzien worden van een laagje transparante lak. Alleen het spiegeldek moet dus nog beplankt worden.

Op de laatste foto zie je dat ik begonnen ben met het bouwen van de fortuining. De fortuining is de potdekselbeplanking vanaf halfdek tot bovenaan het spiegeldek. Ook deze planken, moeten net als destijds bij het bouwen van de romp, voorgebogen worden. Dus een paar minuten in heet water, daarna evt. voorbuigen met de plankenbuiger en vervolgens vastzetten op de romp met punaises, zodat de plank in de juiste vorm opdroogt. Zie dit blog voor mijn plankbuigmethode.

Dryfit fortuining BB
De eerste dryfitplank van de fortuining aan bakboordzijde


Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

2 reacties

  1. Bastiaan, ik kan alleen m’n petje voor je afnemen.
    En dat doe ik dan ook bij deze: 🧢 af!

    Dit is toch iets moeilijker dan haken denk ik 🫣

    Nog veel “bouw” plezier 🤗

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *