Holle wulf schets 3

#36 Galjoen, holle wulf & fortuining

Zo, even een verslag van voor naar achter en van boven naar beneden.

De galjoensleeuw is voorzien van een laagje lak en op zijn sokkel (de onderste uitlegger genaamd) geplaatst. Het schip krijgt meteen meer ‘kleur’ vind ik, sowieso door de kleuren van de leeuw zelf natuurlijk. Het boegornament is ook geplaatst en daarmee zitten de eerste ornamenten op het schip. Er zullen nog velen volgen…😉
Aan het boegbeeld werd vroeger altijd veel aandacht besteed. Het was hèt symbool van het schip! Vaak had het figuur ook een relatie met de naam van het schip, maar in het geval van de Batavia in Lelystad dus niet echt. Daar is voor de Hollandse Leeuw gekozen, als symbool voor de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (1588 – 1795), waarin destijds de rode generaliteitsleeuw in het wapen verwerkt was.

De bouw van het galjoen zelf is nu ook in volle gang. De galjoenroosters zijn in elkaar gezet en tegen de dekbalk van het galjoen geplaatst en aan de buitenzijden omringd door lijsten. Tegen de lijsten worden in de toekomst de zgn. ‘mannetjes’ geplaatst, een soort spanten ter ondersteuning van het rooster. Om de bolling van de boeg in het galjoenrooster te krijgen, heb ik van papier een mal gemaakt, waarop de ronding van de boeg getekend is. Daarna de ronding uitgeknipt en de radius overgenomen op het rooster. Met wat navijlen/schuren pastte het precies tegen de boeg aan en heb ik het galjoensrooster definitief op de scheg bevestigd.

Ik was begonnen met de fortuining (bovenste deel van de scheepswand boven de dekken) van zowel het bakdek als de overige dekken achter op het schip. Dit wordt overnaads (potdekselen) beplankt, maar ik was niet tevreden met het resultaat. De planken zaten te dicht op elkaar, dus alles er weer af en opnieuw begonnen. Het uiteindelijke resultaat zie je in een later verslag.

Bijna alle dekken zijn nu beplankt. Met het beplanken van het laatste dek, het spiegeldek (het hoogste dek t.h.v. de lantaarn) ben ik nu begonnen. Hiervoor moest eerst een bolling van balsahout op het dek aangebracht worden, zodat je wat meer hoofdruimte hebt als je het bovenste vertrek inloopt. Daarna de eerste dekplanken geplaatst.

Achter de overige deurtjes op de verschillende dekken wordt ook een bolling geplaatst. Lekker priegelwerkje, want na flink schuren tot het juiste formaat, kun je het bijna niet meer vastpakken.

De romp heb ik inmiddels ook voorzien van een laagje zijdeglans lak, ter bescherming van de verf. Hieronder het verschil tussen wel of geen lak op de romp.

Romp gelakt
Zoek de verschillen

Rond afgelopen jaarwisseling tòch nog weer een poging gedaan om een schildering voor het holle wulf te maken. Het resultaat van de schilderingen die ik t.n.t. gemaakt had, zat me niet lekker. Dit keer weer met (kleur)potlood in de weer geweest. Hoe ik het deze keer aangepakt heb? Met een tekenprojector de echter schildering nagetekend en vervolgens ingekleurd. Daarna nog even gespeeld met het contrast op mijn telefoon en zie hier het resultaat.

En nu is deze scheepsbouwer wèl tevreden! 😜


Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *