
Voor het herstellen van spant 14 moest ik aan beide zijden één deel valse wand voor de geschutspoorten verwijderen. Die heb ik weer teruggeplaatst. Verder de geschutspoorten voorzien van hun definitieve zwarte verflaag, in de valse wand gelijmd en vlak geschuurd, gelijk met de spanten, zodat ze niet uit de huid steken straks.
Alle dekken (A t/m F) zijn nu passend gemaakt. Deze zullen binnenkort vastgelijmd worden, waarop dan de dekplanken gelijmd worden. Dek A, het verdek, is reeds vastgelijmd. Op het echte schip loopt dit dek van voor- tot achtersteven. Het dekluik voor op dek A is gemaakt. Daarna ben ik begonnen met het beplanken van dit dek, begonnen vanuit het midden.






Ook heb ik alle spanten die boven het verdek uitsteken gebeitst met 3 lagen Donker Eiken beits, zodat als je straks het schip inkijkt, geen kale triplex spanten ziet, maar mooi gebeitste spanten. Tussendoor heb ik de bouwtekeningen (m.n. de dwarsdoorsneden) maar weer eens bestudeerd. Hierin gaat ook redelijk wat tijd zitten. Op deze manier leer ik het schip qua bouw ‘kennen’ en onthoud ik steeds beter waar welk onderdeel komt te zitten. Hoe langer je kijkt, hoe meer details opvallen die je tijdens de bouw beslist niet over het hoofd mag zien!

Als laatste heb ik alvast de eerste latten van notenhout, bestemd als berghouten, in water gelegd, zodat ze doordrenkt raken van water en ze straks met een elektrische plankenbuiger goed te buigen zijn.
Ontdek meer van Bastavia.nl | Bouwverslag van het VOC-retourschip 'De Batavia' uit 1628 |
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.