Verslag #21 t/m #30

#21 Plankbuigmethode
Plankenbuiggoot

De zandstrook aan bakboordzijde is nu geplaatst. Was nog een hele klus, ook omdat de plank in de sponning van de kiel moet vallen/passen. Dus aan één zijde de dikte van de plank een stukje verminderen, zodat deze precies tussen kiel en spanten valt. Omdat ik ondertussen ook ‘naar boven’ beplank, dus richting het dek,…

Lees verder
#22 Beplanken & priegelen
Dekrooster stort in elkaar

Eén van de contrastekkers van de verlichting in de romp is nu stevig verlijmd aan bakboordzijde en ik ben erg tevreden over het resultaat. De stekker steekt direct naast de kiel door de zandstrook naar buiten, waardoor in de toekomst de verlichting gemakkelijk aangesloten kan worden. Nu de stuurboordzijde nog. Dat zit stevig vast! Verder…

Lees verder
#23 Schilderen voor dummies
Oefenen beschildering holle wulf

Het is al weer een tijd geleden dat ik verslag deed, dus hoogste tijd voor een update!De afgelopen twee maanden lekker doorgebouwd. Uiteraard het beplanken van de romp, dat was eigenlijk mijn hoofdtaak en tussendoor geoefend met aquarelverf voor de beschildering van het holle wulf. Uiteindelijk, na veel proberen, ben ik nu overgestapt op acrylverf.…

Lees verder
#24 Passen & meten
Tussenplank opmeten

Een nieuw jaar en inmiddels al weer een tijd geleden dat ik verslag deed van de bouw. Ondertussen ben ik wel gewoon doorgegaan met het bouwen. Het schilderen van het holle wulf heb ik even laten rusten. Ik was als perfectionist niet tevreden met mijn resultaten.Het beplanken van de romp is nu bijna gereed en…

Lees verder
#25 Romp gereed & start bouw bijboot
Bijboot spantenbouw

Eindelijk, de romp is volledig beplankt! Vandaag de laatste insteker aan stuurboord geplaatst en nog een laatste tussenplank t.h.v. de boeg. Hierna moeten de uitstekende planken bij de kiel en spiegel afgezaagd/geschuurd worden en moet de romp zelf helemaal glad geschuurd worden. De rompbeplanking is gereed! Zoals het origineel: 3 planken die doorlopen De achterwand…

Lees verder
#26 Geschutspoorten & luizenplecht
Start beplanking luizenplecht

Nadat de romp gereed was, heb ik de geschutspoorten uitgesneden door eerst een klein gaatje te boren en vervolgens verder uit te snijden met een hobbymes en vervolgens mooi vierkant uit te vijlen. Omdat het binnenwerk van de geschutspoorten toch wat beschadigd raakte door het uitsnijden, heb ik hierna de binnenwerken van de geschutspoorten weer…

Lees verder
#27 Luizenplecht 2.0
Batavia luizenplecht in vorm geschuurd

Zoals beloofd hierbij wat foto’s van de deurtjes op de luizenplecht en natuurlijk de luizenplecht zelf, want die is inmiddels af! Het dek heb ik verder beplankt, geschuurd en in vorm gebracht. Er moet alleen nog een laklaagje over het dek. Wand K, het ‘luizenplechtwandje’ is ook bevestigd. Op een later tijdstip zal deze verder…

Lees verder
#28 Bijboot beitsen
De bijboot gebeitst

De luizenplecht is inmiddels in de vorm van de romp geschuurd, zodat de huidplanken van de romp straks goed aansluiten op de luizenplecht. Luizenplecht in de vorm van de romp geschuurd Op de kiel heb ik nu de slijtstrook bevestigd. Deze plank werd vroeger aan de onderzijde van de kiel bevestigd, ter bescherming van de…

Lees verder
#29 Rompdetaillering
Klinknagels en houtverbindingen op de berghouten

Nu de romp helemaal geschuurd is, ben ik begonnen met de voorbereiding op het beitsen van de romp. Zo heb ik alle ingekerfde/ingetekende houtverbindingen weer ‘opgehaald’, omdat ze soms door het schuren grotendeels verdwenen of vaag geworden waren. Deze zijn nu dus weer duidelijker zichtbaar.Ik zat al een tijdje te twijfelen of ik de klinknagels…

Lees verder
#30 Beits and shine!
Beitsen romp

Zo, de romp is voorzien van twee lagen beits. Net zoveel als de bijboot. Wat een verschil maakt dat qua look! De beits haalt de detaillering van de beplanking mooi op vind ik! Het contrast wordt sterker. De scheepsbouwmeester is dus dik tevreden! 😉 Een eerste laag beits Het verschil is duidelijk te zien! Het…

Lees verder